Thema 2

Kerntaak: Spoedeisende huisartsenzorg

Toen er tijdens de uitleg over de nieuwe kerntaken werd gezegd dat de huisartsen de verantwoordelijkheid blijven nemen voor de 24-uurs zorg, gebeurde er iets in de zaal. De uitspraak lokt reacties uit.

Jan Frans Mutsaers, lid van de commissie, geeft ons alvast een paar discussiepunten: “Moeten we de 24-uurs zorg niet beter afbakenen? Zodat we weten waar we wel en niet over gaan? Hoe houden we die ANW-zorg houdbaar? Hoe kunnen wij de medische noodzaak verder aanscherpen?” We staan volgens Mutsaers wel op een keerpunt. Er moet op korte termijn iets met die spoedeisende huisartsenzorg gebeuren. Maar wat? 

Daar wordt wederom in kleine groepjes driftig over gedebatteerd. Tot het belletje klinkt, en we en groupe de vragen en opmerkingen die mentimeter heeft binnengekregen, gaan bespreken. Wat blijkt? De discussie gaat al snel vooral over de diensten. Moeten die de eindverantwoordelijkheid van de praktijkhouders blijven? Of moeten de waarnemers ook meer verplicht worden om die op zich te nemen?

Wie doet de nachtdienst?

De reacties buitelen over elkaar heen. De waarnemers nemen het woord, en stellen vooral dat zij de praktijkhouders al erg helpen met het invullen van de diensten. "Wij waarnemen soms bij meerdere posten, en we vullen al veel diensten op." De praktijkhouders spreken vooral hun zorg uit dat de eindverantwoordelijkheid voor de diensten toch bij hen ligt. “Als we die 24-uurs zorg gaan leveren, hoe zorgen we dan voor dat we dat volhouden?", vraagt één van hen. "Als we de palliatieve zorg overdag goed regelen, scheelt dat de nachtdiensten heel veel werk. De bezorgde ouders zorgen niet voor de werkdruk. Die staan meestal na tien minuten weer buiten. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de nachten een stuk rustiger worden. En dan die avonden en weekenden samen verdelen. Dan hebben we allemaal een betere work-life balans.” 

 

We zijn geen Bol.com, zegt een andere aanwezige. De samenleving kent een 24-uurs servicegerichtheid. Als je iets bij bol.com bestelt, heb je het de volgende dag in huis. Maar er zit een spanningsveld tussen servicegerichtheid en wat nou medisch noodzakelijk is. Men verwacht dat de huisarts ook meteen tijd en plek voor je heeft, maar is dat wel haalbaar? 

Er komen nog een aantal suggesties binnen via de mentimeter. Ze moeten de huisartsenpost de SPOEDPOST gaan noemen. En sowieso moet de definitie spoed goed gecommuniceerd worden, desnoods met radiospotjes. 

Hier is iedereen nog lang niet over uitgesproken. Maar kerntaak drie wacht. De nachtdienst-discussie zal ongetwijfeld bij het diner voortgezet worden. 

Nynke de Jong
Voeg toe aan selectie